Sunday, August 8, 2010

AMBON - Samenvatting woensdag 28 juli – 5 augustus 2010

Op Ambon veel met familie en anderen gepraat. Weer een hoop wijzer geworden
Op Waai ook de familie van Simon ontmoet. Dat was erg gezellig…… leuke mensen. Veel broers en zusjes. Bij tante Oya en tante Gos geweest in Waai.
Krijg je veel te horen over je familie en anderen…. Ga ik hier niet op in……, maar het lijkt wel een soap. Het is echt overal hetzelfde….. haha
Waai was erg indrukwekkend vanwege de rituelen die we hebben gedaan en de nieuwe mensen die ik heb ontmoet.

Ambon was ook goed. Gewoon het zijn op de plek waar mijn vader gewoond en geleefd heeft
Heel leuk is dat mijn oom Janis in het toerisme werkzaam is en dat de gasten gewoon in huis blijven overnachten. Tante Ietje (zus van oom Janis) heeft een huis gebouwd met 3 verdiepingen. Beiden gidsen ze en gasten blijven overnachten
Heb al gezegd dat ik de volgende keer daar kom logeren. Het huis staat op onze grond en het is een Sijaranamual. Was meteen goed natuurlijk. Heb meteen beloofd dat ik dan een website ga bouwen voor oom Janis

Siwa Lima museum Amahusu
We zijn een keer om 5 uur opgestaan om op tijd in de kerk te zijn in Waai. Gekke gewaarwording……. en we lagen er pas om 3 uur in…. Erg vermoeiend dus.

Veel te veel gegeten. Bij de familie Rikumahu gegeten uit beleefdheid… een klein beetje. Dan naar de familie Kaitjili en daar weer gegeten. Lidy en ik zijn terug gegaan naar Ambon en Willem en Angela zijn in Waai gebleven.

Op 3 augustus werd Willem 50 jaar en hebben we een feestje georganiseerd. Simon kwam ons vroeg ophalen. Meteen boodschappen gedaan en richting Waai. Op Waai eerst naar het kerkhof met Ulis, een neefje en Simon en Lidy. Graf van mijn grootouders wat opgeknapt in de regen. Djandji….. dus moest gebeuren. Met een goed gevoel Waai verlaten die dag.

Feestje Willem was erg gezellig, maar vermoeiend. Heel lang op de dominee gewacht…… Er wordt echt voor iedere bijzondere dag een dominee besteld. Blijft nog steeds wennen voor me.

Angela met een aantal kids op verjaardag Willem....
Op 4 augustus was het voor Lidy en ik de laatste dag op de Molukken en heeft Saar iets georganiseerd voor ons. Iedereen was uitgenodigd om gedag te komen zeggen…. en natuurlijk ook de dominee. Ze kwam van Waai en vertelde dat ze tijdens de vlucht van Waai naar Ambon mensen uit Nederland tegenkwam (orang Waai) die haar naar Nederland hebben laten overkomen
Dus 4 augustus soort van dienst voor Lied en ik, met eten enzo. Uiteindelijk zijn we pas om 23 uur teruggegaan naar het hotel. Broekspijpen opgerold en slippers geleend….. het regende kei en kei hard. We konden gewoon niet weg, dus werd het laat. Pas om een uur of 2 naar bed en om 3.30uur liep de wekker af. Om 5 uur zou de auto klaar staan die ons naar het vliegveld zou brengen

Snik…. Snik…. Snik…. We verlaten Ambon vroeg in de ochtend

Om 11.35uur veilig en wel aangekomen op Bali, waar Bagus en Agung ons ophaalden en naar het hotel brachten.

Lied in vliegtuig van Ambon naar Ujung Pandang...

Opvallend was dat op Ambon weinig verteld werd over de godsdienstoorlog van enige jaren geleden.

Heb trieste verhalen te horen gekregen. Tante Yo en Tientje zijn gevlucht naar een zus van Tante Yo en hebben er 4 jaar gewoond. Terug in hun huis in Ambon stad was er veel gestolen en kapot gemaakt. De schade was nog steeds zichtbaar. Herinner me nog dat ik in die periode heb gebeld en dat er iemand anders de telefoon opnam.

De mensen van Waai hebben allemaal moeten vluchten. Wat inhield dat ze 4 dagen en nachten te voet van Waai naar Ambon zijn gevlucht, door de bergen. Een nichtje die net een maand ervoor van een baby is bevallen voedt de baby met spuug. Een ander familielid dat zwanger is, krijgt een dood baby’tje. Weer een ander komt huilend aan in Ambonstad met vreselijk dikke, opgezette en kapotte voeten.

Familie in Ambonstad die op Jl.da Sylva wonen en daarachter….. vangen mensen op. Mensen slapen er op de grond….. hele huis vol met gevluchte mensen
Tante Sien, die ook al over de 70 is staat haar slaapkamer af aan ´oudjes´ zoals ze zelf zegt. Ook haar huis is vol met mensen.
Saar verteld dat ze niet echt bang was wanneer er een bom ontplofte. Wist je dat het gebeurde, maar niet eng. Alleen bij mitrieur geschut vluchtten ze allemaal weg.

Op dit moment lijkt het zelfs alsof er niets is gebeurd. Een enkel nog niet opgebouwd huis in Waai (hele dorp platgeslagen – geen huis meer overeind) laat zien dat er iets gebeurd is. Daarnaast was wel duidelijk dat een enkeling een psychische klap heeft opgelopen. Angst in de ogen…… en soort van gekte……. Klote zooi dus…. (sorry)

Ik zal via foto´s duidelijk proberen te maken hoe Ambon was voor me. Heb nl. ook een dag met tante Ietjes opgetrokken. Ze had geen gasten en heeft ons meegenomen naar Siwa Liwa museum, Martha Christina, Pintu Kota, Santai Beach.
Met oom Dicky, Fanny, Iaan, Sandra en Elva ben ik een hele dag op stap geweest. Eerst uit eten, toen naar Gunung Nona, daarna naar Halong naar huis van Fanny. Vervolgens naar Natsepa en om 18.30uur was ik terug in het hotel.
Met Simon vooral de ´gewone´ dingen. Sibu Sibu, visrestaurant…. Makan Ikan Bakar, Waai…. Wel super bijzonder om samen de graven mooi te maken.

Ik ga zo deze tekst uploaden naar mijn blog. Zit nu op de hotelkamer. Stuk Bali ga ik vanavond schrijven en daarna proberen dagelijks mijn blog bij te werken.

Duidelijk dus.....